اعلامیه

متن سخنرانی شب چهارم از دهه آخر صفر ۹۳ مصادف با رحلت پیامبراکرم(ص)وشهادت امام حسن(ع)(۳۰ آذر ۱۳۹۳)

هیات محبان فاطمه بر آن شده است که در روزهای آتی به تدریج، متن سخنرانی شب های دهه آخر صفر  ۹۳ را که بوسیله حجت الاسلام و المسلمین قربانی ایراد  گشته بود، منتشر نماید.

شب چهارم

دستورات خداوند، طبیبانه است چنان که امام علی (علیه السلام) می فرمایند: طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ  طبیبى است که براى درمان بیماران سیّار است (میزان الحکمه/ج۲/ص۲۸/ح۲۰۲۴)

یعنی پیامبر خود به دنبال مردم می رفتند نه این که مردم به سراغش بیایند.

در حدیثی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: « ایها الناس انتم کالمرضی و ربّ العالمین کالطبیب» ای مردم شما مانند مریضی هستید و خداوند جهانیان همانند طبیب به درمان شما پرداخته است (طبرسی، احمد بن علی، احتجاج، بیروت، دارالنعمان، ج ۱، ص ۴۵؛ میرزا حسین نوری، مستدرک الوسائل، قم ، ال البیت، چاپ دوم ۱۴۰۸، ج ۳، ص ۱۷۷)

البته این مریضی جسم نیست بلکه بالاتر از آن، مرض روحی است. روح نیازهای مختلفی دارد که فروع دین آن نیازها را مانند ویتامین به روح می رساند. چنان که هر فصل میوه خاص خود را دارد و یا غذاهای مختلف، ویتامین های مختلفی به بدن می رسانند روح نیز چنین است. نمی توان گفت که با نماز همه ی نیازهای روح تامین می شود. روح انسان دچار امراضی چون بخل، حسد، کبر، غرور و … می شود که هر کدام از این صفات رذیله از راه خودش قابل درمان است. مثلا انسانی که دچار جُبن (به معنی ترس ) است راه درمانش به قول مرحوم نراقی در کتاب معراج السعاده : اگر از اتاق تاریک می ترسید داخل همان اتاق بخوابید تا ترس از بین برود. ولی اگر انسان هر چقدر نماز بخواند و روزه بگیرد و … باز صفت جُبن از او دور نمی شود. یا برای دور کردن صفت بخل از خود باید دست بخشنده داشت. باید انقاق های واجب و مستحب را انجام دارد مثل زکات که ۸ فایده دارد و فایده اش ابتدا به خود زکات  دهنده می رسد. و با این روش صفت بخل از انسان دور می شود.

امام سجاد (علیه السلام) می فرمایند: هر وقت به فقیری کمک کردی دست خود را ببوس چون خداوند دستی را که به فقیر کمک کند می گیرد.

مثل این است که خداوند از آن دست دارد می گیرد لذا آن دست بوسیدن دارد.

از این رو خمس، زکات، انفاق، صدقه و … به انسان کمک می کند تا صفات رذیله را از خود دور کند. امام صادق(علیه السلام) در باب مهمان می فرمایند: اگر مهمان آمد و از غذای سفره شما خورد از او تشکر کنید چون وقتى آنان به خانه تو وارد مى شوند، همراه خود، آمرزش تو و خانواده ات را همراه مى آورند و چون مى روند، گناهان تو و خانواده ات را با خویش مى برند (کافى، ج۲، ص۲۰۱، حدیث ۸ و ۹)

 مهمان نه تنها با آمدن به خانه شما خیر برکت برایتان می آورد بلکه در زمان رفتن نیز بلاها و مصیب را از خانه تان بیرون می برد. متاسفانه خیلی از افراد دستورات حکیمانه خداوند عالم را سطحی نگری نموده و توجه نمی کنند. خداوند نماز و روزه و زکات و … را برای نجات انسان ها قرار داده است.

حساب خمس به این صورت است که شخص باید یک روز را در سال به عنوان سال خمسی خویش قرار دهد بعد یک سال از درآمد اگر چیزی مازاد بر نیازهای روزمره و احتیاجات پیش رو باقی ماند باید یک پنجم اش را به عنوان خمس پرداخت نماید. اگر خمس مال پرداخت نشود آن مال بر شخص حرام است و آثار سوء آن در زندگی فرد بروز می کند.

اما در مورد سیره پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)، خداوند می فرماید: وَإِنَّکَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِیمٍ  و یقیناً تو بر بلنداى سجایاى اخلاق عظیمى قرار دارى (سوره قلم، آیه ۴)

خداوند در قرآن به آسمان تعبیر عظیم نموده است

اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ  خدا کسى است که هفت آسمان را آفرید  (سوره طلاق آیه ۱۲)

آسمان بسیار عظمت دارد چنان که تلسکوپ های فوق پیشرفته هم نتوانسته اند انتهای آن را مشاهده کنند. خدا چنین آسمانی را خلق کرده است ولی نمی گوید عظیم است بلکه به اخلاق عظیم پیامبر اشاره می کند. خداوندی که خود معدن عظمت است و همه عظیمت ها از اوست به یکی ازمخلوقاتش پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) اشاره می کند و شهادت می دهد که اخلاق اش عظیم است که این نشان از ظرفیت و قابلیت انسان است. چنان که در معراج رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم)، فرشته مقرب الهی حضرت جبرئیل خطاب به پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند که باید ادامه راه را تنهایی طی نمایند چون دیگر قادر به همراهی ایشان نیستند با این که مقرب ترین فرشته الهی هستند.

مرحوم نراقی در کتاب معراج السعاده نیز از قول پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) آورده است: «انی وزنت بامتی فرجحت بهم» مرا با تمام امت موازنه نمودند من بر همه راجح آمدم  (مسند احمد بن حنبل، ج ۲، ص ۷۶)

آیا می دانید موازنه یعنی چه؟ یعنی این که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در یک طرف ترازو و همه امتش در طرف دیگر قرار می گیرند. به قول علمای دین منظور از سنگینی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) سنگینی جسم نیست بلکه سنگینی ایشان از نظر اخلاق شان است که می فرمایند خلق من از همه امت سنگین تر است. به تعبیر قرآن اخلاق پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) اسوه حسنه است

لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ  قطعا براى شما در [رفتار] رسول خدا سرمشقى نیکوست (سوره احزاب آیه ۲۱)

انسان چگونه می تواند هنرمند شود بد زبان بودن، خیانت، تابع شهوات بودن و … هنر نیست بلکه خوش گفتاری، امین بودن، جلوگیری از هوای نفس و … هنر است. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نیز می خواهند که انسان ها هنر داشته باشند. که با خیال و فکر تحقق نمی یابد بلکه باید مرد عمل بود چنان که حضرت عیسی(علیه السلام) حتی خطاب به حیوانات هم می گفتند بفرمایید یعنی این گونه زبان خویش را عادت داده بودند که جز این عبارت ها را نگویند.

امام حسین(علیه السلام) در حدیثی می فرمایند: اگر حلال نبود به دنبال حرام بروید و اگر خوب نبود به دنبال بد بروید.

باید در زندگی زحمت کشید تا عادت های خوب را به دست آورد. باید در طول روز برنامه مراقبه داشت و بی تفاوت نبود. باید در آخر شب به فکر حساب و گناهان روزانه خود بود و خویش را مواخذه کرد. علامه طباطبائی رحمه الله علیه می فرمایند اگر انسان این مراقبه خویش را داشته باشد روزی می رسد که دیگر گناه نخواهد کرد که البته این امر با کمک خداوند عالم و امدادهایش میسر می شود.

درست است که در گناه کردن لذت نهفته است ولی بعدش پشیمانی به همراه دارد. اگر انسان بعد از گناهی که انجام می دهد مدام توبه نماید این کارش سبب می شود روزی بر شیطان غلبه کند ولی اگر توبه نکند شیطان بر او غلبه خواهد کرد.

امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: همانا خدای عزوجل وقتی بنده مومنش توبه کند شاد می شود مانند کسی که چیزی گم کرده و بعد گمشده اش را پیدا کند و خوشحال شود (اصول کافی جلد ۴ صفحه ۱۶۹)

شیطان گاهی اوقات دل انسان را خالی می کند که زیاد گناه کرده ای و نمی توانی توبه کنی. ولی در رحمت الهی همیشه برای توبه کار باز است تا به سمت او برود.

انسان برای رسیدن به هنرهای پسندیده چون راست گویی، امین بودن و … باید روی خود کار بکند و زحمت بکشد که در علم اخلاق به این امور جهاد با نفس می گویند. طبق روایت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) جهاد بر دو نوع است: جهاد اکبر و جهاد اصغر.

به عبارتی جهاد با دشمن درون و جهاد با دشمن بیرون. نباید نفس خود را آزاد گذاشت که هر کاری می خواهد بکند بلکه باید اختیار او را در دست گرفت تا بتوان وارد دنیای هنرمندان شد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>