اعلامیه

متن سخنرانی شب دوم اربعین،بیستم صفر۱۴۳۶ (۲۲ آذر ۱۳۹۳)

هیات محبان فاطمه بر آن شده است که در روزهای آتی به تدریج، متن سخنرانی شب های اربعین حسینی (ع)محرم ۹۳ را که بوسیله حجت الاسلام و المسلمین قربانی در صفر  ۹۳ ایراد گشته بود، منتشر نماید.

شب دوم

یکی از نکاتی که باید توجه شود طبق فرمایش مقام معظم رهبری نگاه محتوایی به زندگی اهل بیت (علیه السلام) است. نباید فقط به روضه و اطلاعات کم از زندگی ایشان بسنده کرد بلکه باید اهل بیت (علیه السلام) را به عنوان الگو انتخاب کرد. درست است که زندگی اهل بیت (علیه السلام) در ۱۴ قرن پیش می باشد ولی دچار مرور زمان نمی شود چنان که یکسری از اخلاقیات ناپسند مانند دروغ گفتن، حرام خوردن و غیبت کردن و اخلاقیات پسندیده مانند احسان و نیکی کردن و … با مرور زمان تغییر نمی کنند. لذا نگاه محتوایی به زندگی اهل بیت (علیه السلام) خیلی مهم است. خداوند در قرآن به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) چنین می فرمایند:

« وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِسْمَاعِیلَ إِنَّهُ کَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَکَانَ رَسُولًا نَّبِیًّا » و در این کتاب از اسماعیل یاد کن همانا او خوش وعده و رسول [و] پیامبرى بود (سوره مریم، آیه ۵۴)

از اسماعیل یاد می کند. چون از راست وعده گان بود.

« وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِدْرِیسَ إِنَّهُ کَانَ صِدِّیقًا نَّبِیًّا » و در این کتاب از ادریس یاد کن که او راستگو و پیامبر بود (سوره مریم، آیه۵۶)

از ادریس یاد کن چرا که از راستگویان بود. خداوند به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند که از پیامبران گذشته الگو بگیرد.

زندگی امام حسین (علیه السلام) و اهل بیت (علیه السلام)  و همه شهدای ما سرشار از باور به معاد و آخرت نگری می باشد.

 اولا: وقتی صحبت از آخرت می شود نباید گفت تا قیامت زمان زیادی می باشد. قیامت یکی از منازل آخرت است و انسان از لحظه ای که میت می شود وارد آخرت می شود. اولین منزلگاه آخرت قبر است و بعد وارد برزخ می شود بعد وارد قیامت و محشر می شود و آخرین منزل جایگاه ابدی بهشت یا جهنم می باشد.

ثانیا: نگاه به معاد به انسان هدف می دهد. انسانی که در زندگی او آخرت باوری باشد زندگی او هدفمند بوده و دچار پوچی و افسردگی نخواهد شد. خیلی از آفت های امروز اجتماع بشری به سبب همین ضعف در بینش آخرت باوری می باشد.

امروزه عده ای هستند که می گویند اعتقاد، دین و خدا را کنار گذاشته و شاد زندگی کنید. ولی مشاهده شده که در همین جوامع به ظاهر شاد افرادی که دست به خودکشی می زنند به دلیل این که نگاه به آخرت ندارند و دچار پوچی می گردند.

خداوند نیز در قرآن صفات کسانی که به آخرت باور ندارند چنین بیان می فرمایند:

« وَیْلٌ لِّلْمُطَفِّفِینَ » واى بر کم فروشان (سوره مطففین، آیه۱)

کم فروشان مثل مغازه داری که کم فروشی می کند، مثل کارمندی که در محل کارش کار شخصی انجام می دهد، مثل مسئولی که دارای مقام است و به وعده هایش عمل نمی کند، مثل طلاب و روحانیونی که بدون آمادگی در مجالس حاضر می شوند و … این ها مصادیق کم فروشی در اجتماع می باشد.

« أَلَا یَظُنُّ أُولَٰئِکَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ » آیا اینان یقین ندارند که حتماً بر انگیخته مى‏شوند ؟ (سوره مطففین، آیه۴)

همچنین خداوند در قرآن می فرمایند:

« أَرَأَیْتَ الَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ ﴿١﴾ فَذَٰلِکَ الَّذِی یَدُعُّ الْیَتِیمَ ﴿٢﴾ وَلَا یَحُضُّ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْکِینِ ﴿٣﴾ فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ » آیا کسى که همواره روز جزا را انکار مى‏کند ، دیدى. همان که یتیم را به خشونت و جفا از خود مى‏راند.  و [کسى را] به طعام دادن به مستمند تشویق نمى‏کند. پس واى بر نمازگزاران (سوره ماعون، آیات ۱الی۴)

پول و سرمایه دارند اما به یتیم کمک نمی کنند و این چنین پروردگار عالم برای پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) مثال می زنند.

« مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ » چه چیز شما را به دوزخ در آورد؟(سوره مدثر ،آیه ۴۲)

از عده ای که آنها را به سمت جهنم می برند سوال می شود چرا به جهنم افتادی

« قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ » گویند: ما از نمازگزاران نبودیم (سوره مدثر، آیه۴۳)

نماز خط قرمزی برای ما در کارها مشخص می کند. اما افرادی هستند که می گویند دلت پاک باشد یا چند قطره اشک بر امام حسین(علیه السلام) کافی است. این درست است که اشک بر امام حسین(علیه السلام) سازنده است ولی نباشد اشتباه گرفته شود با واجباتی چون نماز و روزه و حق الناس و… ، واجباتی که بر عهده انسان است و تا آخرت هم همراهش می باشد هرچقدر هم که گریه کنیم پاک نمی شود چنان که امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورا افرادی را که حق الناس برگردن شان بود را برگرداندند.

« وَکُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِینَ » و با آنها که باطل مى‏بافتند هم آواز مى‏شدیم (سوره مدثر، آیه ۴۵)

باید توجه شود که دوست بد، امروزه مصادیقی چون موبایل، اینترنت، رسانه ها و … در صورت استفاده نادرست می تواند باشد که باید مراقب بود.

« وَکُنَّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ » و همواره روز جزا را تکذیب مى‏کردیم (سوره مدثر، آیه ۴۶)

معاد باوری یعنی چه؟ یعنی دنیا را ترک گفتن و نشتن در خانه به انتظار مرگ ! خیر چنین نیست، اعتقاد به معاد باعث ترقی و پیشرفت می گردد. چنان که در داستان مقابله طالوت و جالوت، عده ای در سپاه طالوت بودند که سراسر ترس و واهمه از نفرات زیاد لشکر جالوت داشتند ولی عده ای هم از سپاهیان طالوت بودند که اعتقاد به معاد و ملاقات خدا داشتند

« قَالَ الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلاَقُو اللّهِ » (امّا) کسانى که باور داشتند که دیدارکننده خدایند (مؤمنان به آخرت) گفتند (سوره بقره، آیه ۲۴۹)

علارقم این که تعدادشان کم بود ولی سرشار از شجاعت بودند. مانند داود که با سنگی جالوت را به درک رساند و لشکرش را به هم ریخت. این چنین نگاه به معاد شجاعت می آورد که در روز عاشورا امام حسین (علیه السلام) با همه آن شرایط سخت و دشواری ها، لشکریان دشمن هیچ ترسی در وجودشان ندیدند. یا حضرت علی (علیه السلام) که هر زمان که در قضاوت ها و پیکارها خسته می شدند به چهره پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) نگاه کرده و آرام می گرفتند.

امام حسین (علیه السلام) در روز هشتم محرم وقتی خواستند عمرسعد را به سمت خویش جذب کنند فرمودند عمرسعد خجالت نمی کشی مقابل چه کسی ایستاده ای. نمی ترسی از این که در قیامت باید جواب این روز خود را بدهی. لذا حضرت با روش معادباوری درصدد نجات عمرسعد بودند. حضرت در جای جای روز عاشورا به معاد و معادباوری اشاره می کنند طوری که اصحابشان برای شهید شدن از یکدیگر پیشی می گرفتند.

امام حسین(علیه السلام) می فرمایند که معاد برای انسان باید به مانند گردنبند باشد چنان که گردنبند زینت و زیبایی زن است، یاد مرگ و معاد نیز زینت بخش انسان است.

«خُطَّ الْمَوْتُ عَلى‏ وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ الْقَلادَةِ عَلى‏ جیدِ الْفَتاةِ » مرگ بر گردن آدمیزاده، همانند گردنبندى بر گردن دختران جوان مقدر شده است[مرگ همیشه همراه آدمى است]. (بحار،ج۴۴،ص۳۶۶؛حماسه حسینی،ج۱،ص۲۳)

بعضی از صفات زیرمجموعه دارند که با دستیابی به صفات اصلی، به صفات زیرمجموعه آن نیز دست می یابیم. با اعتقاد به معاد، باید دنیا را آباد کرد نه این که دست از تلاش و کوشش برداشت. در هیچ جای اسلام نیامده که زندگی خود را رها کنید بلکه باید خوب زندگی کرد.  امام رضا(علیه السلام) می فرمایند:

« اِعْمَلْ لِدُنْیاکَ کَأَنَّکَ تَعیشُ اَبَداً وَاعْمَل لِآخِرَتِکَ کَأَنَّکَ تَمُوتُ غَداً » نسبت به امور زندگی و دنیا آنچنان باش که گویا همیشه زنده خواهی بود و برای آخرت چنان باش که گویا فردا خواهی مرد. (دررالکلام، حسین حائری کرمانی، ص۲۰)

اما در کنار آن نگاه به دنیا داشته باشید. آبادانی دنیا با نگاه به آخرت باشد. با حرام دنیای خود را آباد نکنید. امام علی(علیه السلام) نیز می فرمایند:

« فکونوا من ابناء الاخره ولاتکونوا من ابناءالدنیا » پس از فرزندان آخرت باشید و از فرزندان دنیا نباشید. (الکافی، ج۲، ص۱۳۱، ح ۱)

اگر از شما پرسیدند کجایی هستید بگویید آخرتی هستیم. وابسته و اهل دنیا نباشید.

اهل آخرت باشیم چون آخرت نزدیک است و باید برای آن خود را آماده کنیم.

انسانی که نگاه به آخرت داشته باشد چه صفاتی در او ایجاد خواهد شد؟ چه خوبی هایی در زندگی اش خواهد آمد؟

در جواب باید به آیه ۸۳ سوره قصص اشاره کرد:

« تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ »  آن سراى آخرت است که براى کسانى قرار مى‏دهیم که در زمین خواستار برترى جویى و فساد نیستند، و عاقبت [خوش‏] از آن پرهیزگاران است (سوره قصص، آیه۸۳)

چنین انسانی زورگو نیست و به خانواده و اطرافیان زور نمی گوید. چنین انسانی فساد نمی کند.

چنین نباشد که در زمان جوانی هر کاری را انجام داده و بخواهیم آخر عمر توبه کنیم. چه کسی می داند چقدر زنده است و در دنیا زندگی می کند. مثل هارون الرشید که امام موسی کاظم(علیه السلام) را به شهادت رساند در فردی ظالم و ستمکار بود. زمانی که در بستر بیماری بود بهلول بر تختش نشست و ماموران او را کتک زدند بهلول شروع به گریه نمود و خطاب به هارون الرشید گفت من یک لحظه روی تخت نشستم و نگهبانان این طور مرا زدند به حال تو گریه می کنم که سال هایی را بر این تخت نشسته ای و در آخرت باید جواب بدهی و عذاب بکشی. پندی که در بستر بیماری فایده ای برایش نداشت.

باید تا زمانی که وقت داریم به خودمان بیاییم وگرنه می شود مثل فرعون که لحظه غرق شدن تقاضای توبه و نجات از موسی داشت ولی فایده ای برایش نداشت.

باید در زمان حیات به یاد معاد باشیم و آن کس که دنبال معاد باشد زورگو نیست و

« فَمَن کَانَ یَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا »  پس هر کس به لقاى پروردگارش امید دارد باید عمل شایسته کند(سوره کهف، آیه۱۱۰)

عمل صالح انجام می دهد.

در قیامت بدبخت ترین انسان ها، فرد ریاکار است زیرا هیچ چیز در دست او نیست. چون اعمالش را برای خدا انجام نداده برای نمایش و نشان دادن خود به دیگران کار کرده است. هیاتی ها هم مراقب باشند که مجالس امام حسین(علیه السلام) برای چشم و هم چشمی نباشد.

نیت اعمال باید درست باشد. با معاد باوری می توان نیت خویش را درست کرد. امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند

« مَن أکثَرَ مِن ذِکرِ الآخِرةِ قَلَّتْ مَعصیتُهُ » امام على علیه السلام: هر کس که زیاد به یاد آخرت باشد، گناه و نافرمانى او کم شود(غرر الحکم: ۸۷۶۹ / میزان الحکمه ، حدیث ۳۹)

همیشه در ذهن داشته باشیم که باید جواب اعمال مان را پس بدهیم. مثل عرفا که در قبر می خوابیدند تا به یاد مرگ باشند.

زمانی که انسان از دنیا می رود از خدا می خواهد که او را برگرداند تا اعمال نیکو انجام دهد

« حَتَّى إِذَا جَاء أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ. لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا » تا آن‏گاه که مرگ هر یک از ایشان فرا رسد مى‏گوید: پروردگارا! مرا باز گردانید . شاید من در آنچه پشت سر گذاشته‏ام، کار نیکى انجام دهم. (سوره مومنون، آیات ۹۹و۱۰۰)

ولی با مرگ پرونده انسان بسته خواهد شد و فرصت از دست خواهد رفت.

امام صادق(علیه السلام) می فرمایند:

« إذا حَمَلتَ جَنازَةً فکُنْ کأنّکَ أنتَ المَحمولُ » هرگاه جنازه اى را بر دوش کشیدى، تصوّر کن این تو هستى که بر شانه ها حمل مى شوى (أمالی، صدوق، ص ۲۷ / الزهد للحسین بن سعید : ۷۷/۲۰۸)

وقتی مرده ای را می بینید فکر کنید شما هستید. خدا آن مرده را برنمی گرداند ولی خدا شما را برگرداننده است. حال چه کارهایی روی زمین مانده دارید؟ چه کارهایی را نباید انجام بدهید؟ اگر انسانی تجسم جسم خود را در آن دنیا بداند خیلی از اعمال را انجام نمی دهد؛

اگر انسان بداند با ریاکاری، در قیامت با دو زبان محشور خواهد شد،

اگر انسان بداند با غیبت نمودن، در قیامت فرشته ها زبان او را لگد خواهند کرد،

اگر انسان بداند با تهمت زدن، در قیامت بر تپه ای از چرک و کثافات فرود خواهد آمد،

اگر انسان بداند با فحاشی کردن، در قیامت به شکل سگ ظاهر خواهد شد،

اگر انسان بداند با بی بندو باری در مسائل جنسی، در قیامت به شکل خوک محشور خواهد شد،

یاد آخرت انسان را ترقی داده و از گرفتاری ها نجات خواهد داد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>