اعلامیه

متن سخنرانی شب اول اربعین،نوزدهم صفر۱۴۳۶ (۲۱ آذر ۱۳۹۳)

هیات محبان فاطمه بر آن شده است که در روزهای آتی به تدریج، متن سخنرانی شب های اربعین حسینی (ع)محرم ۹۳ را که بوسیله حجت الاسلام و المسلمین قربانی در صفر  ۹۳ ایراد گشته بود، منتشر نماید.

 شب اول

درباره دلیل قیام امام حسین(علیه السلام) و حرکت ایشان تحلیل های مختلفی وجود دارد. عده ای حرکت حضرت را سیاسی می دانند و می گویند حضرت قصد تشکیل حکومت را داشتند یا سرمنشا حرکات سیاسی خود را حرکت امام حسین(علیه السلام) قرار می دهند. عده ای از عرفا رسیدن به لقاء الله و رسیدن به شهادت در راه خدا را دلیل قیام حضرت بیان می کنند. کلامی ها یک جور و تفسیری ها جور دیگر تحلیل می کنند اما عده ای دچار اشتباه شده اند مثل سیاسیون که نتوانسته اند با علم امام حسین(علیه السلام) کنار بیایند چرا که امام حسین(علیه السلام) در زمان خروج شان به سمت کربلا از پیش خبر شهادت خویش را خبر داده بودند و می دانستند که پایان حرکت ایشان منجر به تشکیل حکومت نمی شود.

اما در کنار همه این تحلیل ها، امام صادق(علیه السلام) در زیارت اربعین دلیل قیام امام حسین(علیه السلام) را این گونه بیان می فرمایند:

« بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ » جانش را در راه تو بذل کرد،تا بندگانت را از جهالت و سرگردانى گمراهى برهاند (مفاتیح الجنان، زیارت اربعین)

یا حسین(علیه السلام) تو همه چیزت را فدا کردی تا مردم را از جهالت نجات داده و از گمراهی دربیاوری. چه جهالتی در آن زمان وجود داشت که اباعبدالله(علیه السلام) مجبور به خروج و قیام شدند؟ قیام اباعبدالله(علیه السلام) چه تاثیری بر این جهالت گذاشت؟

خداوند در قرآن ریشه بسیاری از مشکلات را جهالت می داند و از جهالت گذشتگان مثال می زند چرا که تاریخ مدام در حال تکرار است و باید از آن درس گرفت. در سوره اعراف آیه ۱۳۸ هنگامی که حضرت موسی(علیه السلام) قوم بنی اسرائیل را از ظلم فرعون و کشته شدن نجات داد و آنها از دریا عبور کردند و به چشم خویش غرق شدن فرعون و لشکریانش را دیدند اما زمانی که به آبادی رسیدند و بت پرستی عده ای را دیدند چنین گفتند « قَالُوا یَا مُوسَى اجْعَلْ لَنَا إِلَٰهًا کَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ » گفتند : اى موسى ! همان گونه که براى آنان معبودانى است ، تو هم براى ما معبودى قرار بده (سوره اعراف، آیه ۱۳۸)

موسی به آنها گفت« قَالَ إِنَّکُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ »موسى گفت : قطعاً شما گروهى هستید که نادانى مى‏ورزید (سوره اعراف، آیه ۱۳۸)

شما جاهلید به این که موسی خود عبد و مخلوق است و نمی تواند برای آنها خالق بیاورد.

در سوره نحل آیه ۵۵ ، قوم لوط دچار همجنس گرایی بودند حضرت لوط(علیه السلام) فرمودند: « أَئِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّسَاءِ » آیا شما برپایه شهوت به جاى زنان با مردان آمیزش مى‏کنید ؟ (سوره نمل، آیه ۵۵)

بحث همجنس گرایی ای که در گذشته رایج بوده و آسیب های آن را تجربه گرده اند امروزه به عنوان نماد حقوق بشر مطرح می شود

« بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ » بلکه شما گروهى نادان هستید (سوره نمل، آیه ۵۵)

جاهل به طرز صحیح ارضای شهوات هستید.

توجه شود که اسلام فقط دفعی برخورد نمی کند از یک سو مراقبت را توصیه می کند و از سوی دیگر راه صحیح برطرف نمودن غرائز (در زمینه شهوت ازدواج می باشد) را نیز نشان داده است.

در سوره یوسف آیه ۸۹، برادران حضرت یوسف(علیه السلام) که در حقش ظلم کرده بودند، وقتی یوسف را دیدند گفتند

« قَالَ هَلْ عَلِمْتُمْ مَا فَعَلْتُمْ بِیُوسُفَ وَأَخِیهِ » گفت: آیا دانستید با یوسف و برادرش چه کردید (سوره یوسف، آیه۸۹)

آیا می دانید چرا این کار را کردید « إِذْ أَنتُمْ جَاهِلُونَ » آن‏گاه که جاهل بودید (سوره یوسف، آیه۸۹)

زیرا شما جاهلید و شما حسود بودید. شخص حسود جاهل است چون اگر شخص حسود می دانست از این حسادت فقط خودش ضرر می کند حسادت نمی کرد.  خداوند در سوره اعراف جاهلیت قبل از اسلام را آورده است:

« وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَى » و مانند روزگار جاهلیت قدیم، با خودنمایى ظاهر نشوید (سوره احزاب، آیه۳۳)

علامه طباطبایی در المیزان، روایتی از امام باقر(علیه السلام) را ذیل آیه فوق آورده است

« سَتَکُونُ جَاهِلِیَّةٌ أُخْرَى »  جاهلیت دیگری نیر به زودی اتفاق خواهد افتاد (بحار الأنوار ج‏۲۲ ؛ص ۱۸۹)

جاهلیت اول شامل تکاثر و ثروت اندوزی، بت پرستی و شرک چندگانه، رسم های غلط و نادرست، جنگ های بیهوده، زنده به گورکردن دختران و … بود که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) با بعث خویش و هدایت مردم آنها را از بین برد و تبدیل به یکتاپرستی زهد، وحدت و برادری نمودند. اما پس از گذشت مدتی، جاهلیت آخر آمد و بت پرستی جایش را به طاغوت پرستی داد. معاویه جاهلیت اخری و طاغوت را بنیان گذاشت خلافت را تبدیل به سلطنت کرد. خیلی بر اهل بیت (علیه السلام) سخت گرفته بودند چنان که از امام سجاد(علیه السلام) پرسیدند کجا به شما بیشتر سخت گذشت سه بار گفتند شام،شام،شام.

شبهه و شایعه را رواج داده و ذهن ها را مسموم کردند. چنان که حضرت علی(علیه السلام) را بی نماز و قاتل عثمان در اذهان مردم معرفی کردند. در جنگ صفین جوانی در مقابل حضرت علی (علیه السلام) شمشیر می زد و قرآن می خواند

« عَمَّ یَتَسَاءلُونَ ، عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ » در باره‏ى چه چیز از یکدیگر مى‏پرسند، در باره‏ى آن خبر بزرگ (سوره نبا، آیات ۱و۲)

حضرت از او پرسید می دانی نبا عظیم کیست؟ من نبا عظیم هستم (تاویل آیه) در قیامت از ولایت علی (علیه السلام) سوال می شود. به مانند عبدالباسط که در خواب پسرش تنها مشکل خود را نداشتن ولایت حضرت علی(علیه السلام) بیان کرد.

این چنین ذهن ها مسموم شده بود و جهالت جامعه را فرا گرفته بود که نیاز به انقلاب بود که بر عهده امام حسین(علیه السلام) قرار گرفت و حضرت در راه انقلاب، جان و اصحاب خویش را فدا کردند بدون داشتن چشم داشتی. اما در گودی قتلگاه چنین با خدا مناجات می کند

« الهی رضاً برضائک،صبراً علی البلائک،تسلیماً لامرک،لا معبود سواک…یا غیاث المثتغیثین » خدای من راضی به رضای تو هستم ، بر بلاو آزمایشت صبر می کنم ، تسلیم امرت هستم معبودی جز تو ندارم…ای فریاد رس فریاد خواهان

« رضا بقضائک و تسلیما لامرک و لا معبود سواک یا غیاث المستغیثین ‏» (قمقام زخار، ص ۳۶۴ / مقتل الحسین مقرم، ص ۷۵۳)

جهالت بد است و بدتر از آن تجاهل و خود را به جهالت زدن. امروزه جریان باز رسانه ای وجود دارد که باید مراقب تحلیل ها و جهالت ها بود. در بسیاری از جوامع حرف از دموکراسی و آزادی می زنند به مانند قبل انقلاب که آزادی برهنگی وجود داشت ولی خبری از آزادی بیان و اظهار عقیده نبوده و نیست. چنان که غرب و استعمار چنین آزادی هایی را رواج می دهند که منشا بسیاری از مشکلات و بیماری ها شده است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>