اعلامیه

متن سخنرانی شب دوم محرم ۱۴۳۵ (۴ آبان ۹۳)

هیات محبان فاطمه بر آن شده است که در روزهای آتی به تدریج، متن سخنرانی شب های محرم را که بوسیله حجت الاسلام و المسلمین سید عباس عظیمی در محرم ۹۳ ایراد گشته بود، منتشر نماید.

شب دوم

حضرات معصومین(علیه السلام) وقتی به جریان کربلا می رسند قصه آن را خیلی رنگی جلوه می دهند و به آن می پردازند.برای این که در کربلا یکسری شاخصه ها و ویژگی هایی وجود داشت که یاران و اطرافیان حضرت سید الشهداء از آن بر خوردار بودند. لذا امام زمان(علیه السلام)هم اگر بخواهند ظهور و قیام کنند دنبال افراد و یارانی هستند که این ویژگی ها و شاخصه را  در این زمان هم داشته باشند.یعنی در واقع آن شاخصه ها و ویژگی ها در این زمان یعنی زمان ما هم باید وجود داشته باشد برای ظهور امام زمان (عج).

در حدیث مفصل امام رضا (علیه السلام)خطاب به ریان بن شبیب آمده است: «یا ریان!ان سرک ان یکون لک من الثواب مثل ما لمن استشهدمع الحسین (علیه السلام) فقل متی ما ذکرته: یا لیتنی کنت معهم فافوز معهم فوزا عظیما» اگر دوست داری که ثواب شهیدان کربلا را داشته باشی، هر گاه به یاد آن حادثه افتادی بگو: کاش من نیز با آنان بودم و با آنان به رستگاری بزرگ می رسیدم.( بحار الانوار، ج ۴۴، ص ۲۸۶)

  حضرت امام رضا(علیه السلام) می خواهند یک اشتها و میل درونی در دل دوستان و محبین ایجاد کنند. سوال اینجاست که چرا امام رضا (علیه السلام) می خواهند در دل دوستان و محبین ایجاد یک انگیزه کنند؟  چرا حضرت یک باب اشتها را برای ما باز می کنند؟ چرا فرمودند اگر می خواهی ثواب افرادی که با حضرت سید الشهداء هستند را ببری این قضیه و نکته را بگو ؟

چون یک قانون کلی وجود دارد که شما وقتی یک چیزی را طلب بکنید آن را پیدا می کنید. به تعبیر فارسی خودمان جوینده یابنده است. لذا این قانون انسانی است که بدنبال هر چی که دوست و آرزو داریم کشیده خواهیم شد. شخصیت ما در راستای آرزوی های ما شکل می گیرد. بقول مولانا ؛

گر در طلب گوهر جانی، جانی *** ور در طلب گوهر کانی، کانی

آرزوی چیزهای کم نشانه شخصیت کوچک و آرزوی چیز های بزرگ نشانه شخصیت های بزرگ و عالی است. ما امکانات خودمان را بر اساس میل و هوس های خودمان برآورده می کنیم. بطور کلی آرزو و میل و اشتهای درونی آدمی به سمت آن هدف تحریک و سوق می دهد. با این کار امام رضا(علیه السلام)در دل ما، در درون دل محبین و شیعیان یک اشتها و میل می اندازد . امام رضا(علیه السلام)می خواهند در دل محبین و شیعیان یک میل و محبت به سید الشهداء (علیه السلام)برای حرکت و پویایی ایجاد کند وکلید آن میل و محبت همین آرزو است. وگرنه با لقلقه زبان هیچ چیز مسیر نمی شود.

 وَذَٰلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ  و این همان کامیابى بزرگ است. (توبه آیه ۱۱۱)

این معاهده با خدا به حقیقت سعادت و فیروزی بزرگ است.

آنهایی که تقاضای فوز عظیم را دارند راه کار عملی آن چیست؟ امام رضا (علیه السلام)در این باره می فرمایند: که ما باید اول اشتهای آن را اول در دل خود ایجاد کنیم. که راهکار عملی آن در قرآن چنین آمده: التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّ‌اکِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُ‌ونَ بِالْمَعْرُ‌وفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنکَرِ‌ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّـهِ ۗ وَبَشِّرِ‌ الْمُؤْمِنِینَ [آن مؤمنان،] همان توبه‌کنندگان، پرستندگان، سپاسگزاران، روزه‌داران، رکوع‌کنندگان، سجده‌کنندگان، وادارندگان به کارهاى پسندیده، بازدارندگان از کارهاى ناپسند و پاسداران مقرّرات خدایند. و مؤمنان را بشارت ده  (توبه آیه ۱۱۲)

  لذا حضرت دنبال چنین افرادی هستند که میل درون خودشان را با  این آیه هم سو کرده اند.

امام صادق (علیه السلام) نیز در دعای عهد اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ [وَ الْمُمْتَثِلِینَ لِأَوَامِرِهِ‏] وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْهِ  خدایا مرا،از یاران و مددکاران و دفاع‏کنندگان از او قرار ده،و از شتابندگان به سویش،در برآوردن‏ خواسته‏هایش،و اطاعت‏کنندگان اوامرش،و مدافعان حضرتش،و پیش‏گیرندگان به جانب خواسته‏اش،و کشته‏شدگان‏ در پیشگاهش (مفاتیح الجنان دعای عهد)  این اشتها را در ما ایجاد می کند.

01

اهل بیت (علیه السلام)می خواهند با این روش ما را به خودشان و به خدا برسانند نه به میل و هوای دنیوی. امام زمان (علیه السلام) هم دنبال افرادی با چنین صفاتی هستند. ما نیز در این شب ها به برکت مجلس سیدالشهدا(علیه السلام) باید به دنبال این باشیم که این صفات را در خود ایجاد کنیم وگرنه فقط با حضور در چنین مجلس هایی به مقصود حضرت نمی رسیم. پس إذا رأینا هؤلاء الذین هذه صفتهم فالجهاد معهم أفضل من الحج  هرگاه ما با چنین مؤمنانى که این آیه وصف آنها را بیان می فرماید مواجه شویم همراه آنان جهاد مى‏کنیم و جهاد را از حج خانه خدا برتر و بالاتر مى‏شماریم.  (الکافی (ط – الإسلامیة) / ج‏۵ / ۲۲ / باب الجهاد الواجب مع من یکون ص : ۲۲)

وقتی که مسلمین دیدند که خدا و رسول مبارزین جنگ بدر را تحویل گرفتند خود نیز آرزو داشتند که مثل بدریون باشند. تا این که جنگ احد اتفاق افتاد و آنها از همراهی پیامبر (ص) جا زدند که آیه۱۴۳ آل عمران نازل شد: وَلَقَدْ کُنتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ مِن قَبْلِ أَن تَلْقَوْهُ فَقَدْ رَ‌أَیْتُمُوهُ وَأَنتُمْ تَنظُرُ‌ونَ   و شما مرگ را پیش از آنکه با آن روبرو شوید، سخت آرزو مى‌کردید؛ پس، آن را دیدید و [همچنان‌] نگاه مى‌کردید. (آل عمران آیه ۱۴۳)

پرودگار در این آیه از چهره نفاق پرده برداری کرده است و این که آنهایی که فقط با لقلقه زبان آرزوی شهادت می کردند چرا با بروز جنگ احد جا زدند. پس ما نیز اگر آرزوی شهادت در رکاب امام حسین (علیه السلام)را داریم باید کار را جدی بگیریم. چون امام زمان (علیه السلام)دنبال افرادی هستند که شهادت و مبارزه لق لقه زبانشان نباشد.

ویژگی های مبارزین چیست؟ التائبون: باید اهل توبه باشیم. توبه چیست؟ توبه یعنی بازگشت . یعنی از بی راهه به راه اصلی برگردیم. چنان که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:  لیسَ شیٌ احبُّ الی اللهِ من مؤمنٍ تائبٍ او مومنةٍ تائبةٍ؛ هیچ چیزی نزد خداوند محبوبتر از زن یا مرد مومنی که توبه کند، نمی باشد.  (بحارالانوار، ج ۶، ص ۲۱ )

و در قرآن کریم چنین آمده که : إِنَّ اللَّـهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ   خداوند توبه‌کاران را دوست مى‌دارد (بقره آیه ۲۲۲)

تائبون صفت گناه کاران نیست. توجه داشته باشیم که حتما نباید گناه کنیم و بعد دنبال توبه باشیم تا خدا ما را دوست داشته باشد. تائب صفت کسانی هست که همه چیز خود را، دل ،فکر ، اندام، خانواده و … به سمت خدا بر می گردانند.

اهل بیت (علیه السلام) هم توبه می کردند ولی آنها گناهی انجام نمی دادند. آنها جایگاه خود و خدا را می دانند حقیقت خدا و خود را درک کرده اند آنها به خاطر این توبه می کنند. آنها خودشان را در برابر بی نهایتی خدا قرار داده و به این نتیجه رسیده اند که صفر هستند و چون می بینند که هرکاری که انجام می دهند در برابر بی نهایتی خدا صفر است لذا توبه می کنند. اما برای ما و در نوع انسان ها توبه به معنی بازگشت از گناه است.

لذا امام سجاد (علیه السلام)می خواهند با دوستان خدا به جنگ با دشمنان خدا بروند. مگر می شود با اهل گناه و دشمن خدا ،به جنگ با دشمن خدا رفت. باید رابطه ای را که با خدا به سبب گناه قطع شده با توبه وصل نماییم تا در زمره خوبان و یاران حضرت باشیم. پس کسانی که این صفت را در خود داشته باشند جز لشکر خدا محسوب می شوند و خداوند آنها را رهبری می کند و این ها هستند که پیروز می شوند.

پرسید از قبیله که این سرزمین کجاست؟               این سرزمین غمزده در چشمم آشناست

این خاک بوی تشنگی و گریه می‌دهد                   گفتند: «غاضریه» و گفتند: «نینوا»ست

دستی کشید بر سر و بر یال ذوالجناح                   آهسته زیر لب به خودش گفت: کربلاست

توفان وزید از وسط دشت، ناگهان                         افتاد پرده، دید سرش روی نیزه‌هاست

یحیای اهل بیت در آن روشنای خون                      بر روی نیزه دید سر از پیکرش جداست

توفان وزید، قافله را برد با خودش                          شمشیر بود و حنجره و دید در «منا»ست

باران تیر بود که می‌آمد از کمان                            بر دوش باد دید که پیراهنش رهاست

افتاد پرده، دید به تاراج آمده ست                         مردی که فکر غارت انگشتر و عباست

برگشت اسب از لب گودال قتلگاه                         افتاد پرده، دید که در آسمان عزاست

00

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>