اعلامیه

متن سخنرانی شب اول محرم ۱۴۳۵ (۳ آبان ۹۳)

هیات محبان فاطمه بر آن شده است که در روزهای آتی به تدریج، متن سخنرانی شب های محرم را که بوسیله حجت الاسلام و المسلمین سید عباس عظیمی در محرم ۹۳ ایراد گشته بود، منتشر نماید.

شب اول

ابتدای بحث در باب ورود به محرم و حال و هوای اهل بیت (علیه السلام) در این روزها و شبها است که همه ی آنها در این ایام مغموم و پریشان حال و افسرده خاطر بوده و طبیعتا امام زمان (علیه السلام) چون تمام آن مصایب بزرگ کربلا را می بینند داغدار جد غریب شان هستند. پس بر ما شیعیان واجب است به هر طریقی که می توانیم ،از قبیل نماز و روزه و… مرهمی باشیم بر داغ هایشان و با همدردی از ایشان تشریک مساعی نماییم.

اما احکام کلی مباحث در دهه اول محرم آماده سازی نیروها برای همراهی حضرت در قیام شان است چون نفوذ و تاثیر مجالس ابا عبدالله (علیه السلام)  بسیار بالاست و خود حضرت نیز از این مجالس انتظار زیادی دارند ما منتظر ظهورشان هستیم و ایشان منتظر حضور ما جهت زمینه سازی ظهور هستند. ریان ابن شبیب روایت کرده که من روز اول محرم خدمت حضرت علی بن موسی الرضاعلیه السلام رسیدم حضرت فرمودند :

« اصائم انت ؟ فقلت : لا، فقال : ان هذا الیوم هو الیوم الذی دعا فیه زکریا علیه السلام ربه عزوجل فقال: «رب هب لی من لدنک ذریه طیبه انک سمیع الدعاء» فاستجاب الله له وامر الملائکه، فنادت زکریا« وهو قائم یصلی فی المحراب ان الله یبشرک بیحیی » فمن صام هذا الیوم ثم دعا الله عزوجل استجاب الله له کما استجاب الله لزکریا »

ای پسر شبیب آیا امروز را روزه گرفته ای؟ عرض کردم نه یابن رسول الله ! فرمودند : امروز روزی است که زکریا پروردگارش را خواند وگفت : پروردگارا فرزندی پاک به من مرحمت بفرما ، همانا تو دعای بندگان را می شنوی .حق تعالی دعای او را مستجاب فرمود ، درحالی که حضرت زکریا درمحراب بود به ملایکه فرمود : او را ندا کردند گفتند خدا بشارت می دهد تو را به یحیی، پس هرکه امروز را روزه بدارد و سپس دعا کند دعای او مستجاب می گردد چنان که دعای زکریا (علیه السلام) مستجاب گردید

01

سپس در باب جد غریب شان امام حسین(علیه السلام) فرمودند:

« ان سرک ان یکون لک من الثواب مثل ما لمن استشهد مع الحسین بن علی علیهما السلام فقل متی ذکرته:یا لیتنی کنت معهم فأفوز فوزا عظیما»

ای پسر شبیب ! اگر می خواهی مثل ثواب شهدای کربلا را داشته باشی ، هر گاه که مصیبت آن حضرت را یاد می کنی بگو؛ ای کاش من با شما می بودم وبه فوز عظیم نایل می شدم. (عیون اخبار الرضا (علیه السلام) ج ۱- باب ۲۸ – ص۶۰۴- حدیث ۵۳)

البته منظور حضرت رضا (علیه السلام) از این عبارت فقط آرزو و تمنا نیست بلکه هدف ایشان آماده سازی و همرنگ کردن شیعیان با جریان کربلاست. چون کربلای حسین (علیه السلام) یک شاخص عظیم است و هرکه خود را با آن تطبیق دهد مشمول رحمت  و مقام عظیم الهی خواهد شد. به همین سبب اهل بیت (علیه السلام) این قدر به واقعه کربلا حتی به اندازه یاد کردن در خاطر می پرداختند.

در باب اهمیت عملی بحث نیز امام صادق (علیه السلام) به روایتی از جدشان حضرت سجاد(علیه السلام) اشاره می کنند که وقتی در راه حج بودند عده ای از صوفیان را دیدند یکی از آنان به نام عباد بصری با کنایه از حضرت پرسید « ترکت الجهاد وصعوبته، وأقبلت علی الحجّ ولینه » چرا جهاد و نبرد در راه خدا را با عمل ساده حج معاوضه کرده اید؟ (بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۱۸، ح ۴؛ الاحتجاج، ج ۲، ص ۴۴؛ تفسیر علی بن ابراهیم، ص ۲۶۱) در حالی که خداوند در قرآن می فرمایند:

« إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ۚ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ ۖ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِیلِ وَالْقُرْآنِ ۚ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُمْ بِهِ ۚ وَذَٰلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ » یقیناً خدا از مؤمنان جان‏ها و اموالشان را به بهاى آنکه بهشت براى آنان باشد خریده ؛ همان کسانى که در راه خدا پیکار مى‏کنند ، پس [دشمن را] مى‏کشند و [خود در راه خدا] کشته مى‏شوند [خدا آنان را] بر عهده خود در تورات و انجیل و قرآن [وعده بهشت داده است] وعده‏اى حق ؛ و چه کسى به عهد و پیمانش از خدا وفادارتر است ؟ پس [اى مؤمنان] به این داد و ستدى که انجام داده‏اید ، خوشحال باشید ؛ و این است کامیابى بزرگ (سوره توبه آیه ۱۱۱)

 امام سجاد (علیه السلام) در پاسخ فرمودند: این آیه ناقص است و برای تکمیل ان باید به آیه بعد هم اشاره کنی که خدا صفات مومنان حقیقی را نیز برشمرده است:

« التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاکِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ » [آن مؤمنان ، همان] توبه‏کنندگان ، عبادت کنندگان ، سپاس‏گزاران ، روزه‏داران ، رکوع کنندگان ، سجده‏کنندگان ، فرمان‏دهندگان به معروف و بازدارندگان از منکر و پاسداران حدود و مقرّرات خدایند ؛ و مؤمنان را [به رحمت و رضوان خدا] مژده ده (سوره تویه آیه ۱۱۲)

و اگر مومنان دارای این صفات باشند خدا خریدار آنها خواهد بود

« إذا رأینا هؤلاء الذین هذه صفتهم فالجهاد معهم أفضل من الحجّ » هنگامی که افرادی با این ویژگی‌ها را دیدیم پس جهاد با ایشان از حج برتر است  (الشیخ الکلینی: الکافی ج۵ ص۲۲ ح۱، الشیخ الطوسی: التهذیب ج۶ ص۱۳۴ ح۲۲۵)

چرا خدا و امام دنبال کیفیت افراد هستند؟ چون قرار است مثل اصحاب سیدالشهدا(علیه السلام) ،که با این کیفیت و صفت ها ظهور کردند و در رکابشان شهید شدند ما نیز بدین گونه بوده و برای رسیدن به قافله کربلا باید این صفات را در خود ایجاد کرد شعار را تبدیل به شعور کنیم تا نینوایی شویم. امام زمان (علیه السلام) نیز برای قیام و مبارزه با طاغوت نیازمند چنین کسانی هستند تا ظهور نمایند و گرنه قیام حضرت محقق نخواهد شد. از جمله برکات مجلس امام حسین (علیه السلام) نیز کسب چنین صفاتی است. وقتی همچین اوصافی پیدا شد می توان به کربلا و راز جاودانگی آن پی برد.

00

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>